Turun puuseppäin ammattiosasto ry:n kannanotto 7.8.2023 hallituksen kokouksessa

Oikeistohallitus on hallitusohjelmaansa tehnyt kirjauksia, joissa on ilmoittanut tekevänsä erilaisia työläisiä koskevia heikennyksiä lakimuutoksiin.

Lakimuutoksiin kuuluu poliittisiin lakkoihin osallistumisen rankaiseminen sakoilla, siis suomalaisen mielipiteen rajoittaminen rankaisukeinoin. Ensimmäisen sairauslomapäivän palkattomaksi tekeminen, irtisanomisten helpottaminen ja yhteistoimintalain muuttaminen löytyvät hallitusohjelmasta. On paljon muutakin, mutta tässä nämä päällimmäisenä.

Turun Puuseppäin ammattiosaston hallitus on erittäin huolissaan mihin suuntaan työntekijöiden asemaa ollaan jälleen lykkäämässä. Eikö ole riittänyt kilpailukyvyn ylläpitämiseksi työllisyys- ja kasvusopimukset ja sen tuomat nollalinjat. Eikö ole riittänyt Sipilän hallituskauden kiky-sopimukset? Milloin riittää? Miksi työntekijät olisivat jälleen maksajan asemassa?

Onhan hyvinvoiva motivoitunut työntekijä yrityksen tärkein voimavara, vaikka oikeistolaiset ministerit tätä eivät uskokaan.

Työntekijät ovat olleet puolustusasemissa jo monia vuosia ja sopimuskierroksia, milloin SAK ja Teollisuusliitto vetävät rajan, että nyt riittää! Teollisuusliiton Tessien sopimuskierroksilla jo Mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimukset muuttuivat sirpaleisiksi, kun Metsäteollisuus Ry ilmoitti, ettei neuvottele työehtosopimuksista. Lähellä oli, ettei Teknologiateollisuuden työehtosopimuksille käynyt samoin.

Yhdessä me olemme vahvoja!

Vaadimme, että nyt on aika näyttää, että työelämää ja hyvinvointiyhteiskuntaa rakennetaan yhdessä. Me emme hyväksy yhtään uusia ”kikyjä”, emmekä yhtään työntekijöiden kyykyttämistä. Ei ole työntekijöiden asia rakentaa yritysten kilpailukykyä, eikä ole työntekijöiden asia parantaa yritysten työllisyyttä, vaan yritysten omistajien ja johtajien!

Vaadimme, että SAK:n ja Teollisuusliiton täytyy lähteä puolustamaan työelämän reiluja pelisääntöjä ja ryhtyä toimiin oikeistohallituksen työläisiä polkevaa linjaa vastaan.

Lakko-oikeus ja mielipiteen ilmaiseminen on pyhä asia ja siihen ei saa koskea. Sairauslomapäivän palkattomuus lisää vain huonovointisuutta työpaikoilla ja lisää sairastumisriskiä.
Irtisanomisten helpottaminen ja yhteistoimintalain muuttaminen ei lisää työllisyyttä, vaan eriarvoistaa yrityksiä, työntekijöitä ja lisää epävarmuutta työpaikoille.

Olemme ammattiosastona valmiit puolustamaan jäseniämme, sopimusyhteiskuntaa, työelämän reiluja pelisääntöjä ja uskomme, että niin ovat muutkin ammattiosastot.

Turun Puuseppäin ammattiosaston hallituksen puolesta

Ville Virtanen